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Bedroom
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Dust Motes Dancing in the Sunbeams
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Interior with a Porcelain Tureen
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Interior

Vilhelm Hammershøi  (15 May 1864 – 13 February 1916), was a Danish painter. He is known for his poetic, low-key portraits and interiors. Hammershøi worked mainly in his native city, painting portraits, architecture, and interiors. He also journeyed to the surrounding countryside and locations beyond, where he painted rolling hills, stands of trees, farm houses, and other landscapes. He is most celebrated for his interiors, many of which he painted in Copenhagen at Strandgade 30 (where he lived with his wife from 1898 to 1909, and Strandgade 25 (where they lived from 1913 to 1916). He travelled widely in Europe, finding London especially atmospheric in providing locations for his highly understated work, suffused as it was at the time with a foggy, coal smoke polluted atmosphere. Hammershøi’s wife figures in many of his interiors, often depicted from behind. Hammershøi’s paintings are best described as muted in tone. He refrained from employing bright colors (except in his very early academic works), opting always for a limited palette consisting of greys, as well as desaturated yellows, greens, and other dark hues. His tableaux of figures turned away from the viewer project an air of slight tension and mystery, while his exteriors of grand buildings in Copenhagen and in London (he painted two exteriors of the British Museum between 1905 and 1906) are devoid of people, a quality they share with his landscapes. Hammershøi’s early works, with their simplicity and recording of the “banality of everyday life”, enjoyed critical acclaim. He was sought out by artists and literary figures of the time, among them Emil Nolde and Rainer Maria Rilke, who both remarked on his retiring manner and reluctance to talk. After a trip to Paris, his work became overly detailed. According to art critic Souren Melikian, his “painterly skill remained but the magic was lost.”[
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Lady Reading in an Interior
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Le Repos
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Interior with the Artist’s Easel
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The Asiatic Company Buildings
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The Athenaeum – Open Doors

Vilhelm Hammershøi nació el 15 de mayo de 1864 en Copenhague. Sus padres eran Frederikke, de soltera Rentzmann, y el comerciante Christian Hammershøi. Hammershøi empieza a dibujar y a recibir clases ya desde los ocho años. En 1879, Hammershøi es admitido en la Real Academia Danesa de Bellas Artes de Copenhague. Permanece en la Academia como estudiante hasta la primavera de 1884, y entre sus profesores se encuentra Frederik Vermehren. Hammershøi hace su debut en la Exposición de Primavera de Charlottenborg en 1885 con Retrato de una joven (Colección Hirschprung). El cuadro causa un gran revuelo, ya que destaca por encima de los demás trabajos de la exposición por su materialidad y colorido.Otro cuadro, Joven cosiendo es rechazado para la exposición de Charlottenborg en 1888, y se exhibe en una exposición alternativa. Al año siguiente, sin embargo, el cuadro obtiene la medalla de bronce en la Exposición Mundial de París. El rechazo en Copenhague lleva a Hammershøi a participar en la organización del «Salón Libre», en 1891.En 1890, Hammershøi se compromete con Ida Ilsted (1869-1949), la hermana de un amigo de Hammershøi, el pintor Peter Ilsted. Se casan y se van de luna de miel a París. La pareja no tiene hijos. A lo largo del resto de su vida en común viajan mucho, especialmente a Londres En otoño de 1898, la pareja se traslada a un apartamento en Strandgade 30, donde viven hasta 1909. En este período, Hammershøi pinta una serie de interiores del apartamento. En sus frecuentes viajes al extranjero, sólo pinta algunos cuadros, pero las habitaciones sencillamente amuebladas de su casa le sirven de gran inspiración. Hammershøi a menudo pasa los veranos fuera de la ciudad, donde pinta paisajes. En 1900, la Sociedad de las Artes de Copenhague organiza la primera exposición retrospectiva de la obra de Hammershøi. En relación con esto, el coleccionista y mecenas de Hammershøi, Alfred Bramsen, completa el primer catálogo de la obra de Hammershøi. El 13 de febrero de 1916, Hammershøi fallece tras sufrir una larga enfermedad. Está enterrado en el Vestre Kirkegård, en Copenhague
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The Coin Collector