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L’Eglantier
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Art verges on Heaven and Earth
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The Hours or Eternity and DeathImage
La delicatesse est fille de la force

The son of a gardener at the Royal Palace at Laeken, Xavier Mellery initially worked with the painter-decorator Charles Albert before attending the Brussels Academy of Fine Arts from 1860 to 1867. There his teachers included Portaels (1818-1895). In 1870 he won the Prix de Rome, enabling him to visit Italy where he studied the works of the Renaissance masters as well as developing refined sense of the potential of the medium of drawing. In 1878, Mellery was commissioned by Charles de Coster to illustrate an article on Holland, and to this end he journeyed to the island of Marken (off the Dutch coast), then a simple, traditional fishing community. His experiences there not only reinforced his tendency towards introspection but also helped define his lasting preference for a sober and quiet realism that rapidly infected the mood of his paintings and drawings. Or, as he himself put it: ‘He who will manage to have us forget colour and form at the price of emotion will achieve the highest goal of all.’ It was in his drawings above all that this realism attained a rare degree of poetry, revealing l’âme des choses (the soul of things), the invisible behind the visible in the familiar, day-to-day world of his house and garden. The elements of silence and secrecy, together with his internalised perception of the world had a crucial influence on Fernand Khnopff.

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Chute des dernières feuilles d’automne
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Immortality
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Mon Vestibule
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Promenoir du cloître
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After Evening Prayers
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Squelette entouré d´un voile

Xavier Mellery, pintor simbolista belga (Laken, 8 de Agosto de 1845- Bruselas, 4 de Febrero de 1921). Alumno en la  Academia de Arte de Bruselas desde 1860 a 1867, tras su etapa formativa recibe el prestigioso Premio de Roma (1870), el cual le permite recorrer Italia y descubrir a los maestros renacentistas. En este sentido, especial atención merece el influjo en la definición de su obra de Carpaccio o Miguel Ángel y su Capilla Sixtina. Finalizado su periplo por tierras romanas, retorna a su Bélgica natal y se embarca en un nuevo proyecto artístico. El escritor Charles de Coster, le asigna la ilustración de una obra propia sobre Holanda. Para ello, Mellery se establece en la tranquila isla holandesa de Marken y su estilo de vida pausado y tradicional. Un paraje aislado y calmo en el que el autor denota su palpable y creciente tendencia hacia la sobriedad y la reflexión. Más adelante, a mediados de la década de 1880 centra su atención en la denominada pintura mural y pone de manifiesto su tremendo gusto por las alegorías al estilo de Puvis de Chavannes. Alegorías tomando como referencia figuras de corte clásico y acompañadas de fondos a modo de telón o pequeños escritos que, a la postre, ponen de manifiesto sus sólidas señas de identidad y permiten reconocer facilmente cual es su legado artístico personal. Un mundo misterioso y onírico repleto de silencios, carácter e introspección, erigido como una ineludible fuente de inspiración.

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The Stairs
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Meditation
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Eva