Image
Paesaggio urbano

Mario Sironi (May 12, 1885 – August 13, 1961) was an Italian modernist artist who was active as a painter, sculptor, illustrator, and designer. His typically somber paintings are characterized by massive, immobile forms. Sironi’s works of the late 1920s, many of which feature monumental, archaic figures of families in bare, mountainous landscapes, are “marked by a sense of humanity burdened with history ..”
Image
Paesaggio urbano
Image
Periferia

Although his esthetic of brutal monumentality represented the dominant style of Italian Fascism, his work was attacked by right-wing critics for its lack of overt ideological content. As an artist closely identified with Fascism, Sironi’s reputation declined dramatically in the post-World War II period. Embittered by the course of events, he had returned to easel painting in 1943, and worked in relative isolation. His withdrawal from society increased after the death of his daughter Rossana by suicide in 1948. The paintings of his later years sometimes approach abstraction, resembling assemblages of archaeological fragments, or juxtaposed sketches. He continued working until shortly before his death on August 13, 1961, in Milan.
Image
White horse and dock
Image
The white horse

Mario Sironi (Sassari, 12 de mayo de 1885 – Milán, 13 de agosto de 1961) fue un pintor italiano Estudió ingeniería en Roma, dejando los estudios para dedicarse a la pintura. Se formó en el estudio de Giacomo Balla, donde conoció a Gino Severini y Umberto Boccioni.. Sus primeras obras se enmarcaron en el futurismo, con una temática relativa a la vida urbana y la era industrial Tras una corta etapa en la pintura metafísica, desembocó en un expresionismo personal, influido por la pintura tradicional italiana, con cierto aire arcaico, de formas geométricamente reducidas. Siguió con sus representaciones urbanas, a las que otorgaba un curioso aspecto de evocación histórica, a la vez que un aire de angustiosa soledad, en escenas de ciudades industriales que absorben al individuo, reflejado por figuras solitarias de obreros inmersos en los escenarios de grandes fábricas y barrios industriales cruzados por trenes, camiones y tranvías.
Image
Composizione con treno e figura
Image
Industrialism
Image
La Lampada

Hacia mediados de los años 1920 se adhirió al estilo Novecento, que propugnaba el retorno al clasicismo de tradición italiana, movimiento que contó con el patrocinio del régimen fascista de Mussolini. Sus nuevas temáticas fueron el paisaje, el retrato y el desnudo, con una base de inspiración en la antigüedad y en el carácter mediterráneo del arte italiano.
Image
Paesaggio con alberi