Charles Le Brun (24 February 1619 – 22 February 1690) was a French painter and art theorist. Declared by Louis XIV “the greatest French artist of all time”, he was a dominant figure in 17th-century French art.
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The goal of physiognomy is to judge character according to features of the face. LeBrun studied the lines linking different points of the head in a complex geometry which revealed the faculties of the spirit or character. Thus, the angle formed by the axis of the eyes and the eyebrows could lead to various conclusions, depending upon whether or not this angle rose toward the forehead to join the soul or descended toward the nose and mouth, which were considered to be animal  features. He studied the lines relating different facial features belonged to both humans and animals. He then correlated humans with animal characteristics through comparing the lines
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He believed that if a human’s face resembled an animal, he or she would have the same character traits of that type of animal. For example, one who looked like a lion would have that fierce quality. Should the animal-human hybrids that I am creating have the exact same personalities that are usually associated with that specific animal?
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Charles Le Brun (París, 24 de febrero de 1619 – ídem, 22 de febrero de 1690) fue un pintor y teórico del arte francés, uno de los artistas dominantes en la Francia del siglo XVII.. El 28 de marzo de 1671, Le Brun presentó su Traité du rapport de la figure humaine avec celle des animaux en La Academia. No se trató de una simple incursión en el tema de la fisiognomía, sino que fue el resultado de una larga tarea de investigación de las características animales comparadas con las del hombre. La mayor parte de los dibujos comparan rostros humanos y animales, al estilo de los que había publicado Gianbattista della Porta, en su libro De humana physiognomonia (1598). Della Porta pretendía deducir el carácter de la persona a partir de la semejanza de su rostro con el de un animal, cuyas virtudes y defectos eran conocidos de todo el mundo. Es evidente que Le Brun conocía el libro de Della Porta, cuya versión francesa se había publicado en 1656, ya que hay claros paralelismos entre los dibujos de ambos. Le Brun, sin embargo, a parte de comparar rostros humanos y animales, establece un sistema de triangulaciones entre puntos de referencia que permitiría geometrizar el rostro y hacer comparaciones cuantitativas.
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